Jan Kulka: Pramítačka (Arheoskop) /

Jan Kulka: Pramítačka (Arheoskop) /

Priliminary Excercises

Jan Kulka, Češka, 2016, 16 mm, čb, 24’, brez dialoga

Odlomki starega izobraževalnega filma za plesalke_ce, ki tečejo skozi v živo upravljani eksperimentalni filmski projektor, služijo za poglobljeno raziskavo osnovnih principov filmskega medija in same percepcije. Poleg osnovnega fokusa na fenomen iluzije gibanja, njegovo pojavljanje, moduliranje in propadanje, film igra tudi »kaj če« igro z »glasbenim« in ritmičnim potencialom hitrosti projekcije, ki je po navadi le navaden metronomski utrip. Kaj če prevzemajo različne ritmične strukture? Sinhronizirane poliritmične sekvence, kaotične ali linearne interferenčne frekvence?

Prefilm

Jan Kulka, Češka, 2016, 16 mm, čb/ barvni, 22’, brez dialoga

Film je težko bolj elementaren od sekvence trenutkov svetlobe in teme v času, in vendar je utripajoča svetloba tako silovit fenomen z dobesedno nepredstavljivim transcendentalnim potencialom. Tako bogat in hkrati tako rekoč prazen. Preko medija kot sporočila stimulira čute in predrami um.

Prefilm uporablja široko paleto novih možnosti – številna prekrivanja, motnje, sinhronizirane in natančno nadzirane odtenke utripajoče svetlobe posebnega projektorja, uperjene v dražljive točke percepcije. Intenziven sodoben analogni prispevek v tradicijo flicker filma, v živo.

Pramítačka (Arheoskop)
Preko edinstvene projekcijske tehnologije odkrivamo nove svetove filma: Pramítačka je posebna optično-mehanska naprava, ki jo je za žive filmske performanse izumil in sestavil češki filmar Jan Kulka. Pramítačka lahko projicira vse tradicionalne filmske formate, a tudi netipične nosilce, kot so povoji, selotejp, čipke, mehurčkasta folija – nabor je širok, kot je široka domišljija. Projekcijska naprava ponuja nove možnosti in radikalno drugačne načine zaznavanja, razumevanja in dela s filmskim materialom, hkrati pa posodablja ustvarjalni proces dejanja projekcije.

Jan Kulka se posveča eksperimentalnemu filmu, iz montaže pa je diplomiral na praški FAMU. V središču njegovega zanimanja je izumljanje posebnih projekcijskih naprav za žive filmske performanse. Raje kot da se posveča zgodbam, poskuša umetnik neposredno, s svetlobo in zvokom, doseči čute vsake_ga gledalke_ca, da bi s tem razkril nekatere osnove naše zaznave. (Foto: arhiv avtorja)