SESTAVLJENE POKRAJINE lI /
SESTAVLJENE POKRAJINE lI /
PROGRAM SODOBNEGA AVSTRALSKEGA VIDEA/FILMA
V knjigi Camera Natura škotski kaznjenski naseljenec Thomas Watling opiše svoje poskuse, da bi avstralsko divjino prilagodil slikarskim konvencijam britanske krajinske tradicije. Ker se je odpovedal topografski zvestobi v prid estetskemu idealizmu Slikovitega, je bil prisiljen ustvariti fiktivno celoto iz ločenih delov, da bi to, kar vidi, prevedel v predmet, vreden njegovega medija in berljiv za tuje občinstvo.
Če preskočimo tristo let naprej, v 70. leta prejšnjega stoletja, se Avstralija loteva spremembe javne podobe, medtem ko se ekonomsko, politično in kulturno preusmerja v neoliberalizem. Za ta podvig so rekrutirali tudi film in tako se je rodilo gibanje avstralskega novega vala (ANV). V njegovi filmografiji je avstralska pokrajina sprejeta kot tipičen antagonist, narativno ozadje in objekt kolektivne identifikacije za naseljensko kolonijo v njeni adolescenci. Ta tekoča zgodovina naseljenskih reprezentacij in poskusa ograditve zemlje (kot tudi njenih spekulativnih prihodnosti in izvenzemeljskih meja), ki sega od kartografije do slikarstva, fotografije in filma, je tema tega programa. Klasike ANV in širši kanon ozploatacijskih filmov in televizijskih del postanejo topovska hrana za razgradnjo avstralske politike 21. stoletja. Vsi predstavljeni umetniki manipulirajo z refleksivnim prostorom-časom svojega medija, da bi ustvarili filmska srečanja, protinaracije in avdiovizualne korektive, ki nasprotujejo naravi te celulojdne zgodovine.
Naseljenski nacionalizem je upodobljen kot znanstvena fantastika. Pokrajine tega programa, od predmestnega nedomačnega lutruwite/Tasmanije do domnevnega razkošja privatiziranega vesoljskega potovanja in neizbežne distopije toksičnih pušč, so fantastične, pretresljive in utemeljene v materialnih resničnostih, vse obenem. Prek pripovedovanja zgodb in pesmi je v ospredje postavljeno to, kar je bilo formulirano iz nacionalnih naracij; naj gre za fikcijski obrat strategij asimilacije glede na predpisan delež krvi ali zavržene javne prijave na natečaj za avstralsko himno. Umetniki v tem programu z reševanjem, vzorčenjem, kolažiranjem, remiksom, krajo in predelavo predstavijo taktike za dekonstrukcijo avstralske projicirane (gibljive) samopodobe. S tem, da delajo z njenim selektivnim okvirjem in proti njemu, medtem ko obračajo to, kar si je prilastila, razkrivajo neko drugo, »neavstralsko« realnost; ki je bližja resnici nacionalnih reprezentacij in hkrati bolj oddaljena od nje. Samo zato, ker tega ne vidite …
Sam Mountford, kurator
Terror Nullius
Soda Jerk, Avstralija, 2018, digitalni format, barvni, 55', ap, svp
Terror Nullius je politična satira, ekološka grozljivka in film ceste v enem, katerega zgodba o političnem maščevanju je v celoti konstruirana iz semplov, piratiziranih iz avstralskega filmskega kanona. Apokaliptična puščavska taborišča iz Pobesnelega Maxa 2 (1981) postanejo kraji pridrževanja beguncev, mesojede ovce dobijo novo vlogo protikolonialnih upornikov, ženske avstralskega filma pa vzamejo pravico v svoje roke in se maščujejo Melu Gibsonu. Narativni filmski kolaž dvojca Soda Jerk, ki deluje znotraj uradnega arhiva in proti njemu, nudi podžigajočo dekonstrukcijo avstralskih nacionalnih mitologij.
Projekcijo bo uvedel kurator Sam Mountford.
O KURATORJU:
Sam Mountford je avstralski umetnik in filmski ustvarjalec, ki živi na Portugalskem. Diplomiral je na Šoli za ustvarjalne umetnosti in medije Univerze v Tasmaniji. Leta 2019 je bil udeleženec Maumausovega neodvisnega študijskega programa v Lizboni. Trenutno končuje magisterij na Dutch Art Institute – Roaming Academy. Njegovo delo je bilo razstavljeno in prikazano v Evropi, Avstraliji, Združenem kraljestvu in ZDA, in sicer na festivalih in v ustanovah, kot so Het Nieuwe Instituut, Contemporary Art Tasmania, Bienal Fotografia do Porto, Dark Mofo, Mednarodni festival kratkega filma v Oberhausnu, Mednarodni filmski festival v Reykjaviku in Mednarodni festival kratkega filma 2ANNAS v Rigi. Leta 2023 je prejel prestižno mednarodno štipendijo za vizualne umetnosti Anne & Gordon Samstag, leta 2018 pa je osvojil nagrado za najboljši tasmanski portret Tasmanian Portrait Prize.
O AVTORJIH:
Soda Jerk je avstralski umetniški dvojec, ki ustvarja filme, osnovane na vzorčenju, in to z odpadniškim dokumentarnim vzgibom. V temelju ju zanima politika podob; kako krožijo, komu koristijo in kako se lahko izničijo. Po več kot desetletju življenja in dela v New Yorku sta se nedavno preselili v Evropo.