NATAŠA PROSENC STEARNS: MED TELESOM IN PROSTOROM IIII /
NATAŠA PROSENC STEARNS: MED TELESOM IN PROSTOROM IIII /
Nataša Prosenc Stearns: Med telesom in prostorom III
Nataša Prosenc Stearns je režiserka in video umetnica, ki se ukvarja s širokim spektrom produkcije in prezentacije gibljivih slik, od scenaristike, snemanja in montaže do prostorskih instalacij, video objektov in tiskov. Prikaz njenega filmskega in video opusa, ki nosi naslov Med telesom in prostorom, je izbor iz njenih del, ki zajema štiri programe, na festivalu V-F-X Ljubljana pa bomo prikazali tretji sklop, Vertikalni horizont. V tem sklopu so prikazana dela, ki živijo dvojno življenje, kot galerijske instalacije in kot film oz. video objekt, pri čemer se dramaturgija v okviru instalacije zgodi skozi obiskovalčevo premikanje po prostoru. Njena dela v Vertikalnem horizontu se osredotočajo na snovnost telesa, ki začne razpadati na dele, se spajati z drugimi telesi v nerazločne gmote s pomočjo plastenja podob, se raztapljati na osnovne elemente, pri čemer v avtoričinem opusu prevladuje voda.
Ob Kinotečni projekciji bo na Bazi slovenskih filmov (BSF, bsf.si) dostopen vzporeden spletni program avtoričinih del, ki dopolnjujejo prve tri sklope.
Kurirala: Vesna Bukovec, Robert Kuret
Križišče
Nataša Prosenc Stearns, ZDA/Slovenija, 2005, HD video, 16:9, barvni, 5', bd
Bližnji posnetek obraza je prekrit s plastjo, ki vsebuje valujoče sledi ognja in vode.
Podpovršje
Nataša Prosenc Stearns, ZDA, 2016, HD video, 16:9, barvni, 2', bd
Usta se spremenijo v vulkan/krater, ki posledično spremeni celotno telo v zemljo/planet.
Vodnjak želja
Nataša Prosenc Stearns, ZDA, 2015, HD video, 16:9, barvni, 3', bd
Vodnjak želja in Nočni izvir prikazujeta podobe zunanjosti in notranjosti človeškega telesa, ki so prežete z bolečino in užitkom, nekje med realnim in imaginarnim.
Nočni izvir
Nataša Prosenc Stearns, ZDA, 2015, HD video, 16:9, barvni, 3', bd
Vodnjak želja in Nočni izvir prikazujeta podobe zunanjosti in notranjosti človeškega telesa, ki so prežete z bolečino in užitkom, nekje med realnim in imaginarnim.
Meja
Nataša Prosenc Stearns, Slovenija, 1996, video Betacam, 3:4, barvni, 5', bd
Video kaže razsežnosti kože, mejo med telesom in njegovo okolico.
Brez naslova/Torzo
Nataša Prosenc Stearns, ZDA, 2016, HD video, 16:9, barvni, 3', bd
Več plasti trupa, ki so izolirane od preostalega telesa, se premika po zaslonu in interagira med seboj.
Torzo: Prostor igre
Nataša Prosenc Stearns, Slovenija, 1994, video Betacam, 3:4, barvni, 3', bd
Hrbet plesalca butoh. Opazujemo gibanje človeškega telesa, ki se prelevi v gibljivo mišično gmoto in nakazuje okostje in tkivo; poigravanje s kiparskim modelom, z organsko in celostno kvaliteto človeškega telesa. Pomikanje v samo strukturo kože in prikaz samega ustroja telesa kot nekakšnega valovanja.
Metuzalem in leseno nebo
Nataša Prosenc Stearns, ZDA, 2015, HD video, 16:9, barvni, 3', bd
Metuzalem je eno najstarejših dreves na svetu, ki raste v kalifornijskih White Mountains, na 3000 metrih nad morjem. To je dolgoživi bor, imenovan Metuzalemovo drevo, znano tudi kot Starec. Metuzalem naj bi bil po ocenah star več kot 4000 let in je najstarejše drevo med staroveškimi dolgoživimi bori v Metuzalemovem gozdiču. V stoletjih vztrajanja v neizprosnem okolju je razvil neverjetne oblike.
Misericorde
Nataša Prosenc Stearns, ZDA, 2023, HD video, 16:9, barvni, 10', bd
V srednjem veku je bilo misericorde bodalo, s katerim so ranjenemu vitezu olajšali trpljenje. Kot teološki izraz se nanaša na odpuščanje in sočutje. Film se dogaja v sanjski pokrajini nespečneža, ki se premika po deželi izkrivljenih ogledal, nihajočih meja in negotove identitete.
Rdeča preproga
Nataša Prosenc Stearns, ZDA, 2015, HD video, 16:9, barvni, 3', bd
Holivudska zvezda pozira svojim občudovalcem – na rdeči preprogi.
Disk
Nataša Prosenc Stearns, Slovenija, 1995, video Betacam, 3:4, barvni, 3', bd
Množični rituali, predvsem vojne in poveličevanja velikih vodij, so dokumenti sveta, neskončni in povsod navzoči.
Going Where
Nataša Prosenc Stearns, ZDA, 2010, HD video, 16:9, barvni, 2', bd
Nenehen tok potovanja.
The Noise Factor
Nataša Prosenc Stearns, ZDA, 2013, HD video, 16:9, barvni, 3', bd
Kakor nastaja hrup v fizikalnem razmerju, nastaja tudi šum med intimnim in javnim ter zaprtim in odprtim prostorom.
One Way
Nataša Prosenc Stearns, Slovenija, 1995, video Betacam, 3:4, 6', bd
Moški in ženska hočeta uresničiti svoje želje po moči, lepoti, oblasti in podobnih zelo človeških lastnostih.
Vertikalni horizont
Nataša Prosenc Stearns, Slovenija, 1994, Betacam video, 3:4, čb, 3', bd
Ljudje nikoli ne stopijo izza zidov labirinta, slišimo le zvok njihovih bežečih korakov. Podobe ambienta sem ter tja ošine človeška senca.
Run City
Nataša Prosenc Stearns, ZDA, 2017, HD video, 16:9, barvni, 3', bd
Silhueta moške figure v ritmu vztrajnega teka.
Nočne more novega sveta
Nataša Prosenc Stearns, ZDA, 2017, HD video, 16:9, barvni, 8', bd
Svet uničujejo prenaseljenost, oglušujoči procesi uničevanja in nezaslišana predrznost ljudi.
Finitor Rex
Nataša Prosenc Stearns, ZDA, 2024, HD video, 16:9, barvni, 1', bd
Haiku video iz serije Horizonti.
Projekcija v prisotnosti avtorice.
Projekcija filma Torzo: Prostor igre z dovoljenjem Umetnostne galerije Maribor.
O AVTORICI:
Vizualna umetnica in režiserka Nataša Prosenc Stearns (1966) je diplomirala na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani. S Fulbrightovo štipendijo je odpotovala v Los Angeles, kjer je magistrirala na California Institute of the Arts. Njeno delo obsega enokanalne videe, video instalacije, kratke in celovečerne filme ter fotokolažne tiske. Raziskuje inovativne strategije narativnega in vizualnega izražanja. Poznana je po kreativni uporabi negalerijskih prostorov in velikih večkanalnih instalacijah. Področja njenega umetniškega raziskovanja so odtujenost in identiteta, gibanje in metamorfoza. Tranzicija je tudi del njene osebne izkušnje, saj že petindvajset let prečka Atlantski ocean od doma v Sloveniji do drugega doma v ZDA. Različne abstrakcije telesa v njenih delih sugerirajo upor patriarhalnim predpostavkam, standardom in hierarhijam. Razvila je vizualni jezik, ki povezuje na videz nezdružljive prostore in figure. To ji omogoča osredotočanje na še eno od njenih izbranih tem – soodvisnost in enost vseh stvari. Njena dela iščejo celovitost ali zlitje ter osebno in družbeno identiteto, ki nikoli ni povsem ustaljena, nikoli povsem dokončana.
Dela Nataše Prosenc Stearns so bila razstavljena v pomembnih institucijah v mednarodnem prostoru, med drugim na Beneškem bienalu, v Muzeju umetnosti Douloun v Šanghaju, na sejmu ARCO v Madridu, v Muzeju umetnosti v Tel Avivu, madridskem centru Circulo de Bellas Artes in drugje. Njeni filmi in videi so bili prikazani na festivalih SXSW, Films de femmes Paris, AVIFF Cannes, Brooklyn Film Festival, Chicago Independent Film Festival, Pacific Film Archives Berkeley, RedCat v Disney Music Hall v Los Angelesu in drugje. Je prejemnica Sorosove štipendije, štipendije Durfee in nagrade Prešernovega sklada. Njeni videi so vključeni v sodobno opero koda L skladatelja Milka Lazarja, ki je tudi avtor glasbe več njenih del.