SESTAVLJENE POKRAJINE I /
SESTAVLJENE POKRAJINE I /
PROGRAM SODOBNEGA AVSTRALSKEGA VIDEA/FILMA
V knjigi Camera Natura škotski kaznjenski naseljenec Thomas Watling opiše svoje poskuse, da bi avstralsko divjino prilagodil slikarskim konvencijam britanske krajinske tradicije. Ker se je odpovedal topografski zvestobi v prid estetskemu idealizmu Slikovitega, je bil prisiljen ustvariti fiktivno celoto iz ločenih delov, da bi to, kar vidi, prevedel v predmet, vreden njegovega medija in berljiv za tuje občinstvo.
Če preskočimo tristo let naprej, v 70. leta prejšnjega stoletja, se Avstralija loteva spremembe javne podobe, medtem ko se ekonomsko, politično in kulturno preusmerja v neoliberalizem. Za ta podvig so rekrutirali tudi film in tako se je rodilo gibanje avstralskega novega vala (ANV). V njegovi filmografiji je avstralska pokrajina sprejeta kot tipičen antagonist, narativno ozadje in objekt kolektivne identifikacije za naseljensko kolonijo v njeni adolescenci. Ta tekoča zgodovina naseljenskih reprezentacij in poskusa ograditve zemlje (kot tudi njenih spekulativnih prihodnosti in izvenzemeljskih meja), ki sega od kartografije do slikarstva, fotografije in filma, je tema tega programa. Klasike ANV in širši kanon ozploatacijskih filmov in televizijskih del postanejo topovska hrana za razgradnjo avstralske politike 21. stoletja. Vsi predstavljeni umetniki manipulirajo z refleksivnim prostorom-časom svojega medija, da bi ustvarili filmska srečanja, protinaracije in avdiovizualne korektive, ki nasprotujejo naravi te celulojdne zgodovine.
Naseljenski nacionalizem je upodobljen kot znanstvena fantastika. Pokrajine tega programa, od predmestnega nedomačnega lutruwite/Tasmanije do domnevnega razkošja privatiziranega vesoljskega potovanja in neizbežne distopije toksičnih pušč, so fantastične, pretresljive in utemeljene v materialnih resničnostih, vse obenem. Prek pripovedovanja zgodb in pesmi je v ospredje postavljeno to, kar je bilo formulirano iz nacionalnih naracij; naj gre za fikcijski obrat strategij asimilacije glede na predpisan delež krvi ali zavržene javne prijave na natečaj za avstralsko himno. Umetniki v tem programu z reševanjem, vzorčenjem, kolažiranjem, remiksom, krajo in predelavo predstavijo taktike za dekonstrukcijo avstralske projicirane (gibljive) samopodobe. S tem, da delajo z njenim selektivnim okvirjem in proti njemu, medtem ko obračajo to, kar si je prilastila, razkrivajo neko drugo, »neavstralsko« realnost; ki je bližja resnici nacionalnih reprezentacij in hkrati bolj oddaljena od nje. Samo zato, ker tega ne vidite …
Sam Mountford, kurator
Projekcijo bo uvedel kurator Sam Mountford.
Po mavrici
Soda Jerk, Avstralija, 2009, digitalni format, čb/barvni, 6'30'', ap, svp
Po mavrici je drugo delo v seriji Dark Matter dvojca Soda Jerk, cikla videoinstalacij, ki se ukvarjajo z izkušnjami časa in spomina ter načinom, na katerega te lahko posredujejo prek tehnologij gibljivih podob. Soda Jerk imenuje vsako delo te serije »seanska fikcija«, saj instalacije predstavijo srečanje med mlajšim in starejšim sebstvom umrle filmske zvezde. Z izposojanjem, spreminjanjem zaporedja sekvenc in manipuliranjem odlomkov iz filmov in televizijskih del Soda Jerk pokaže, kako vzorčenje lahko služi celo kot nekakšno oživljanje mrtvih.
Camera natura
Ross Gibson, Avstralija, 1986, digitalni format, barvni, 33'51'', ap, svp
Film o avstralski pokrajini, kot je prikazana v mitih, na zemljevidih in slikah, v besedilih, na fotografijah in v filmih belih Avstralcev. Gibson v tem esejskem filmu uporabi brikolaž podob, zvokov in glasov, vključno s sekvencami iz Piknika pri Hanging Rocku (1975), Pobesnelega Maxa 2 (1981) in Verižne reakcije (1980), da bi razmislil o načinu, na katerega so naseljenske predstave avstralske pokrajine zaznamovale avstralski nacionalizem.
Urine trouble
Georgia-Lucy Ingall, Avstralija, 2016, digitalni format, barvni, 2'47'', ap, svp
Urine Trouble je prva pesem z B strani kasete benda All the Weathers z naslovom TACTILE TEXTILES. Pesem je bila posneta sredi urejanja naročila na splav v Hobartu konec leta 2015. Video se je rodil julija 2016. Georgia-Lucy je mama. Tactile Textiles je posnel in izdal John Love z založbe Plum stop.
Samo zato ker tega ne vidite…
Filmski kolektiv Karrabing, Avstralija, 2020, digitalni format, barvni, 2'26'', ap, svp
Resna, včasih humorna refleksija o tem, kako kolektiv Karrabing razume predniško sedanjost.
Mi smo roboti
Soda Jerk, Avstralija, 2010, digitalni format, barvni, 6'10'', ap, svp
Epizoda iz cikla večkanalnih digitalnih videoinstalacij Astro Black dvojca Soda Jerk. Mi smo roboti je predelava ikoničnega prizora iz filma Bližnja srečanja tretje vrste (1977), v katerem znanstveniki uporabijo sintesajzer za komunikacijo z vesoljsko matično ladjo. V reviziji dua Soda Jerk Kraftwerki igrajo sekvence iz svoje glasbe, matična ladja pa se odziva s fragmenti posnetkov, ki vsebujejo posemplane Kraftwerke. Soda Jerk prek tega jam sessiona originalnih in posemplanih verzij glasbe Kraftwerkov raziskuje vpliv nemške elektronske glasbe na afrofuturistično zvočno kulturo.
Dokumentacija počitnic z Muskovimi potovanji
Georgia-Lucy Ingall, Avstralija, 2022, digitalni format, barvni, 9'06'', bd
Ko sem med lockdownom osamljena in ujeta na enem kraju opazovala podnebne spremembe, čutila gravitacijsko silo nebesnih teles in se počutila zaskrbljeno, sem kliknila na loterijsko povezavo v svoji neželeni elektronski pošti in osvojila potniško mesto na turističnem potovanju podjetja Elona Muska SpaceX. Osvojila sem paket, ki je vključeval masažo v Muskovi bazni postaji. Bilo je simpatično. Naletela sem na vesoljski simulaker Hotela Brisbane in spila nekaj pijač s parom pakicetusov, ki sta slučajno daljna sorodnika kita. Sedeli smo na zalivskem pomolu in od daleč gledali Zemljino plimovanje. Obnašanje, značilno za velike milijarderje. Tratenje časa. Tratenje prostora. Raketni izpuhi ne koristijo ozonskemu plašču. Na poti domov sem prebrala, da je Musk nekim tasmanskim študentom odobril financiranje nasaditev gozdov morskih alg na opuščenih plinskih ploščadih, da bi kompenziral nekaj svojih izpustov ogljika. Dobra kupčija. Tukaj je nekaj dokumentacije z mojih počitnic.
Morske deklice ali Aiden v čudežni deželi
Filmski kolektiv Karrabing, Avstralija, 2018, digitalni format, barvni, 26'29'', ap, svp
V ne tako daljni prihodnosti Evropejci ne morejo več daljši čas bivati zunaj ne na kopnem ne na morju, ki ju je zastrupil kapitalizem, za staroselce pa se zdi, da lahko. Mlad staroselec po imenu Aiden, ki so ga kot otroka odpeljali in vključili v medicinski poskus, da bi rešili belo raso, je izpuščen v svet svoje družine. Medtem ko z očetom in bratom potuje po pokrajini, se sooči z dvema možnima prihodnostma in preteklostma.
O KURATORJU:
Sam Mountford je avstralski umetnik in filmski ustvarjalec, ki živi na Portugalskem. Diplomiral je na Šoli za ustvarjalne umetnosti in medije Univerze v Tasmaniji. Leta 2019 je bil udeleženec Maumausovega neodvisnega študijskega programa v Lizboni. Trenutno končuje magisterij na Dutch Art Institute – Roaming Academy. Njegovo delo je bilo razstavljeno in prikazano v Evropi, Avstraliji, Združenem kraljestvu in ZDA, in sicer na festivalih in v ustanovah, kot so Het Nieuwe Instituut, Contemporary Art Tasmania, Bienal Fotografia do Porto, Dark Mofo, Mednarodni festival kratkega filma v Oberhausnu, Mednarodni filmski festival v Reykjaviku in Mednarodni festival kratkega filma 2ANNAS v Rigi. Leta 2023 je prejel prestižno mednarodno štipendijo za vizualne umetnosti Anne & Gordon Samstag, leta 2018 pa je osvojil nagrado za najboljši tasmanski portret Tasmanian Portrait Prize.
O AVTORJIH:
Soda Jerk je avstralski umetniški dvojec, ki ustvarja filme, osnovane na vzorčenju, in to z odpadniškim dokumentarnim vzgibom. V temelju ju zanima politika podob; kako krožijo, komu koristijo in kako se lahko izničijo. Po več kot desetletju življenja in dela v New Yorku sta se nedavno preselili v Evropo.
Filmski kolektiv Karrabing je lokalna staroselska medijska skupina, ki ji ustvarjanje filmov nudi sredstvo samoorganizacije in družbene analize. Prikazovanja filmov in publikacije kolektivu omogočajo razvijanje lokalnih umetniških jezikov in oblik, občinstvom pa razumevanje novih oblik kolektivne staroselske delovalnosti.
Ross Gibson (1956, Avstralija) je bil pisatelj in raziskovalec, ki je ustvarjal tudi filme in multimedijska okolja. Zanimal se je predvsem za sodobno umetnost, komunikacijo in zgodovino okoljske zavesti v kolonialnih kulturah, posebej v Avstraliji in pacifiških državah. Njegovo delo preči več medijev in disciplin.
Georgia-Lucy Ingall (1987, Avstralija) je multidisciplinarna umetnica, katere delo je tako osebno kot kulturno kritično. V svoji umetnosti uporablja postopke ponovne rabe in ponovnega vključevanja, pri čemer se z uporabo obstoječih materialov in oblik posveča humorju, skupnostim in transformativnem potencialu tveganja.